Posted by on 26 oktober 2017

Virtual Reality (VR) en Augmented Reality (AR) zijn twee technologieën die momenteel zeer snel ontwikkelen. Met de gaming industrie als grote aanjager zijn er inmiddels ook B2B en B2C tools voor verschillende industrieën ontwikkelt. De toekomst van VR en AR op de huidige business is nog niet erg duidelijk, maar ze gaan er wel zeker invloed op hebben. Maar welke technologie gaat de vastgoedwereld voor altijd veranderen en hoe?

Virtual Reality vs. Augmented Reality

Virtual reality technologie creëert real-life simulaties en creëert een meeslepende belevenis voor elke gebruiker. VR geeft een gevoel alsof je daadwerkelijk interactie hebt met de digitale omgeving. Augmented Reality, aan de andere kant, legt een digitale laag over de werkelijkheid en doet daarmee een beroep op onze zintuigen.

Terwijl er steeds meer bedrijven bezig zijn en starten met het verbeteren van deze twee nieuwe technologieën, zijn er inmiddels  steeds meer AR en VR mogelijkheden die bedrijven kunnen helpen. Hieronder verschillende manieren waarop bedrijven met deze technologieën kunnen zorgen voor innovatie en groei.

Virtual Reality in Business

Virtual reality komt tot leven met een headset die gedragen wordt door de gebruiker. Deze headset toont een simulatie van een real life omgeving die meeslepend en interactief is. De headsets zijn verkrijgbaar in verschillende prijsklassen en stijlen. Het is voor bedrijven mogelijk om deze technologie te implementeren in de volgende innovatieve gebieden van hun bedrijf:

Communicatie, vergaderingen en Training

Als gevolg van het internet werken veel bedrijven met externe medewerkers en doen ze zaken met klanten en partners over de hele wereld. Virtual reality helpt bedrijven met meer mensen te verbinden, in verschillende locaties, zonder dat de kracht van het zaken doen van zaken verandert.

Virtuele communicatie voor vergaderingen, presentaties, of trainingen kunnen allemaal levensecht, meeslepend, en impactvolle met behulp van VR worden gemaakt. Zo kan een bedrijf een simulatie creëren van een ruimte met meubels, kunst, en armaturen, zodat alle deelnemers het gevoel hebben alsof ze in dezelfde ruimte mee creëren. Trainingen kunnen ook worden verbeterd, met name in het leren van nieuwe vaardigheden of procedures op een hoog niveau van hands-on kennis en ervaring.

Sales en Beurzen

Bedrijven kunnen ook VR gebruiken om boeiende presentaties te geven in de verkoop of op beursen. Potentiële leads of klanten kunnen met een headset in een real-life simulatie worden meegenomen vanaf de beursvloer. Deze technologie kan helpen om de verkoop demo veel overtuigender te maken door middel van levensechte interactie.

Product Testing and Simulation

Een andere manier waarop bedrijven VR kunnen gebruiken is productcontrole. Vooral als het product een een apparaat is die gevaarlijk is of onmogelijk op mensen getest kan worden.  Testen in een levensechte, computersimulatie aangedreven door VR kan bedrijven helpen de productiekosten te verlagen en de veiligheidsmaatregelen bij het testen van nieuwe producten te verhogen.

 

Augmented Reality in Business

Augmented reality technologie is krachtig en draagbaar. Bedrijven kunnen zeer slimme manieren bedenken om AR te gebruiken in hun voordeel. Zoals het het bevorderen van hun zakelijke doelstellingen en verkoop. Omdat AR zeer effectief kan functioneren via een toepassing, is het gemakkelijk om deze technologie direct in de handen van de klant te geven. Consumenten krijgen eenvoudig toegang tot een interactief, betekenisvolle ervaring met een bedrijf of merk. AR past in de volgende onderdelen van het bedrijfsleven:

Ontwerp en Retail

Augmented reality technologie heeft tal van waardevolle toepassingen in retail en design binnen een bedrijf. Product-centric bedrijven maken o.a. gebruik van 3D-modellen voor het ontwerp, maar door de inzet van AR kunnen er toch nog waardevolle aanpassingen worden gedaan voordat de productie start. Dit helpt bedrijven sneller en effectiever dan ooit van prototype naar productiefase.

In een winkel kunnen retailers AR gebruiken op verpakking, displays en bewegwijzering om klanten meer te informeren, maar ook te betrekken als zij winkelen. Zo hebben steeds meer speelgoed bedrijven kiosken in de winkel waar de klant de verpakking van een product kan scannen voor een 3D-versie.  eCommerce is een ander gebied van de detailhandel waar AR een zware impact zal hebben zoals omnichannel retail en online / offline customer engagement.

Afzet

AR opent een nieuwe wereld van schijnbaar onbegrensde mogelijkheden – van interactieve advertenties, billboards, en marketingmateriaal zoals de verpakking van het product en displays. AR-technologie wordt een krachtig marketinginstrument, omdat vrijwel elke consument een smartphone heeft. AR in marketing zorgt voor een meeslepende en interactieve ervaring die de consument zal koppelen aan een vertrouwd merk.

B2B Sales

Een van de meest invloedrijke manieren waarop bedrijven AR kunnen gebruiken om deel te nemen aan een veilig nieuwe businessmodel is met dynamische, aanpasbare verkoop presentaties. Met AR kunnen producten in real-time op schaal getoond worden. B2B verkoop is nog een onontdekte markt die deze technologie verder zal verbeteren

Virtual reality en augmented reality zijn in opkomst als de belangrijkste instrumenten voor elk soort bedrijf. Augmented reality groeit echter in populariteit veel sneller, vanwege de krachtige en draagbare technologie. bron