Posted by on 23 augustus 2017

Als er ooit een branche was, die rijp is voor disruptie, dan is het de makelaardij wel. Voer een willekeurige peiling uit onder consumenten met de vraag wat de minst betrouwbare beroepsgroep is, dan komen de makelaars daar vaak als eerste uit. Toch is de makelaardij nog altijd onveranderd en gaat het nog steeds om de panden en minder om de klanten. 

Geen enkele andere industrie met een dergelijke omvang is zo slecht geregeld en geen enkel ander product is zo slecht geprijsd als huizen. Er is ook geen communicatie en transparantie tussen de koper en verkoper als je dat gaat vergelijken met bijvoorbeeld Airbnb – een platform waar gebruikers direct met elkaar in contact kunnen komen – of Uber – die het hele proces zowel voor de klant als de chauffeur volledig transparant heeft gemaakt.

De rol van makelaar gaat veranderen
De consument die een woning wil kopen of verkopen heeft de keuze om daarbij een makelaar in te schakelen of om het aan- of verkoopproces zelf te doen. Er is namelijk geen enkele wettelijke verplichting om een makelaar in te schakelen. Zelfs het koopcontract of de koopakte kan door de consument zelf, zonder een makelaar, worden opgesteld en ondertekend. Uit onderzoek blijkt echter dat toch nog altijd 87% van de consumenten een makelaar inschakelt bij de verkoop en 56% bij de aankoop van een woning.

Het blijft maar onduidelijk wat een makelaar nou precies voor zijn klant doet. Staat hij nou aan de kant van de koper of die van de verkoper? Voor een makelaar is een daling van 5% van zijn courtage niet zo veel, maar voor de verkoper kan een daling van 5% in de verkoopprijs een verwoestende werking hebben. Het is dus tijd om de consument zelf de regie over de financiering, koop en verkoop van zijn huis te geven en het zal dan ook niet lang meer duren voordat een slimme nieuwe consumentensite die kans pakt.

De klant bepaalt
Nu de hypotheekrente historisch laag is en het aanbod kleiner wordt, let de consument misschien wat minder op wat hij aan de makelaar kwijt is. Maar het gaat niet alleen om de prijs. Het gaat vooral om de klantbeleving. Waarom tonen een aantal makelaars nog steeds geen klantbeoordelingen op hun website? Waar zijn ze bang voor? Ze moeten transparanter worden naar hun klanten en elke reactie die ze van hun klanten krijgen online delen. Dat is wat de huidige ‘review’ generatie wil zien.

De dominantie van de NVM en funda gaat verdwijnen
Ook is de concurrentie van de woningsites op de traditionele makelaars nog steeds beperkt door de onnatuurlijke 100% eigendomsrelatie tussen de makelaarsvereniging NVM en funda. Als je nu aan 10 willekeurige Nederlanders zou vragen wat funda is, dan zeggen 8 op de 10 Nederlanders, het grootste woonplatform van Nederland. En als je dan vraagt van wie funda is, dan weten 7 op de 10 Nederlanders niet, dat het woonplatform 100% eigendom is van de NVM en daarmee van de makelaars zelf!!

Makelaars hebben dus helemaal geen belang bij nieuwe ontwikkelingen, transparantie of concurrerende woningsites, want dat gaat ten koste van hun inkomsten. Daarom moeten huizenverkopers nog steeds een bij de NVM aangesloten makelaar inschakelen om hun woning op funda te krijgen, terwijl er woningsites zijn die huizenverkopers zonder makelaar toelaten zoals Live en Jumba.

Er liggen dus enorme kansen voor slimme woningsites die bepaalde taken van de makelaar kunnen vervullen en standaard deeldiensten aanbieden zoals een waardebepaling of de koopakte, maar ook professionele fotografie, online bezichtigingen, hypotheken, (woon)verzekeringen, energie, triple play, etc. Dit geeft consumenten keuzemogelijkheden bij het kopen en verkopen van een huis. Dergelijke ontwikkelingen komen alleen niet goed van de grond zolang de grootste woningsite van Nederland in handen is van een makelaarsvereniging waar vrijwel alle makelaars lid van zijn.

De rollen worden omgedraaid
Consumenten willen besparen op makelaarskosten en verschillende makelaars met elkaar kunnen vergelijken. Ze willen zelf kunnen onderhandelen over wat ze van de makelaar verlangen. Veel consumenten vinden het vergelijken van makelaars nu veel te complex, omdat er vrijwel geen openbare informatie is over de prijs en kwaliteit van de individuele makelaars. Uit onderzoek blijk echter dat ongeveer de helft van de consumenten geen makelaars met elkaar vergelijkt.

De enige manier om het proces van het kopen en verkopen van huizen voor de consument meer inzichtelijk te maken en daarmee voor de makelaardij het vertrouwen weer terug te winnen is met technologie. Hiermee kan je inzichtelijk maken wat de makelaar voor zijn dienstverlening vraagt en wat de klant in rekening wordt gebracht. Het zal het hele proces van vraag en aanbod, van een woning kopen en verkopen niet alleen sneller maar ook volledig inzichtelijk maken en revolutionair veranderen.

De nieuwe makelaar is transparant
Een nieuwe generatie hybride online makelaars zullen met een transparante werkwijze, vaste tarieven, 24/7 klantenservice, samen met de expertise van lokale agenten de gevestigde orde verstoren. Schattingen wijzen er op dat op deze manier van online huizen verhandelen snel zal oplopen tot maar liefst vijftig procent van de markt! Challenger modellen zijn dus niet meer weg te denken en daar zullen de makelaars die daar niet in mee gaan spijt van krijgen!

De consument moet de mogelijkheid krijgen om te besparen op de kosten van een makelaar door met een druk op de knop meerdere offertes aan te vragen en deze meteen met elkaar te kunnen vergelijken om vervolgens online rechtstreeks met de makelaar of hypotheekadviseur te kunnen onderhandelen over deeldiensten en de vergoeding.

Alle woningen zouden online gevonden moeten kunnen worden op prijs en straat en op verkoper. Daarvoor is een onafhankelijke woningsite nodig waar alle makelaars ongeacht hun branchevereniging hun woningen kunnen publiceren en transparant worden over hun diensten en de kosten.

Meer weten over welke innovaties wij voor de nieuw makelaar kunnen realiseren? Vraag het REINNO